Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8183
Title: | El cortometraje para fortalecer el pensamiento crítico en la institución educativa colegio Pablo Neruda. |
Authors: | Gamboa Bonfante, Andrea Alexandra. |
Keywords: | Cortometraje. Pensamiento crítico. TIC y escritura. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad Ciencias de la Educación. |
Citation: | Gamboa Bonfante, A. A. (2020). El cortometraje para fortalecer el pensamiento crítico en la institución educativa colegio Pablo Neruda [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8183 |
Abstract: | This project is the result of an entire educational process concerned with investigating the problems that generally arise in the teaching-learning of the Spanish language, and of course, implementing didactic strategies to improve the difficulties encountered during teacher-student interaction. Therefore, this research is an attempt to innovate the methodologies and resources used in traditional teaching and thus propose new ways of conceiving the act of learning in which the student is the main protagonist of their learning process. In this way, the short film is proposed as an educational tool to strengthen critical thinking, therefore, authors such as Lipman, Paul and Elder, Cassany, Lerner, Camps, Kalman, Paulo Freire, Carlos Lomas, Meier among others are taken into account. They support this project with their theories and research from a pedagogical, methodological, conceptual and epistemological perspective that allows seeking comprehensive strategies. |
Description: | El presente proyecto es el resultado de todo un proceso educativo concerniente a investigar los problemas que se presentan generalmente en la enseñanza-aprendizaje de la lengua castellana, y desde luego, implementar estrategias didácticas para mejorar las dificultades que se hallan durante la interacción docente-estudiante. Por lo tanto, esta investigación es un intento por innovar las metodologías y recursos utilizados en la enseñanza tradicional y con ello proponer nuevas maneras de concebir el acto de aprender en el que el estudiante sea el principal protagonista de su proceso de aprendizaje. De esta manera, se propone al cortometraje como herramienta educativa para fortalecer el pensamiento crítico, por ende, se tienen en cuenta autores como Lipman, Paul y Elder, Cassany, Lerner, Camps, Kalman, Paulo Freire, Carlos Lomas, Meier entre otros quienes sustentan con sus teorías e investigaciones este proyecto desde una perspectiva pedagógica, metodológica, conceptual y epistemológica que permite buscar estrategias integrales. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8183 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Lengua Castellana y Comunicación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gamboa_2020_TG.pdf | Gamboa_2020_TG | 7,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.