Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8145
Title: | Análisis de las actitudes y el conocimiento sobre el medio ambiente de los estudiantes de quinto grado del Instituto Técnico María Inmaculada, sede Policarpa Salavarrieta. |
Authors: | Hernández Zárate, Yulieth Karina. Leal Soto, Astrid Carolina. Rincón Valencia, Yaqueline. |
Keywords: | Actitudes. Conocimiento. Medio ambiente. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad Ciencias de la Educación. |
Citation: | Hernández Zárate, Y. K.; Leal Soto, A. C.; Rincón Valencia, Y. (2019). Análisis de las actitudes y el conocimiento sobre el medio ambiente de los estudiantes de quinto grado del Instituto Técnico María Inmaculada, sede Policarpa Salavarrieta [Trabajo de grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8145 |
Abstract: | The present work was developed with the purpose of promoting the environmentalist culture in the Technical Institute María Inmaculada of Villa del Rosario in the afternoon with the teachers and students of the fifth grade, with the analysis of the attitudes and environmentalist knowledge, where pertinent information was collected and relevant data on the concepts, the beliefs, the opinions and the knowledge that they have on the environment. The research project was developed from a quantitative approach, with a non-experimental transectional design supported by the descriptive method. The population was represented by the three (3) teachers of the Natural Sciences area and the 45 students of grade five zero three, zero four, zero five of the afternoon session. For this, it was necessary to design quantitative instruments such as the direct observation and the structured questionnaire, for the collection of data that were systematized in the likert scale with the statistical program PSPP, which shows that 90.5% of the answers are totally in agreement with the items raised in the structured questionnaire and the second percentage with 9.5% in disagreement and were analyzed to give the results described in the project with the support of theorists and the endorsement of the experts in the subject. |
Description: | El presente trabajo se desarrolló con el propósito de fomentar la cultura ambientalista en el Instituto Técnico María Inmaculada de Villa del Rosario en la jornada de la tarde con los docentes y estudiantes del grado quinto, con el análisis de las actitudes y conocimiento ambientalista, donde se recolectó información pertinente y datos relevantes sobre los conceptos, las creencias, las opiniones y el conocimiento que tienen sobre el medio ambiente. El proyecto de investigación se desarrolló desde el enfoque cuantitativo, con un diseño no experimental de tipo transeccional apoyado con el método descriptivo. La población estuvo representada por las tres (3) docentes del área de Ciencias Naturales y los 45 estudiantes del grado quinto cero tres, cero cuatro, cero cinco de la jornada de la tarde. Para esto, fue necesario diseñar instrumentos cuantitativos como la observación directa y el cuestionario estructurado, para la recolección de datos que se sistematizaron en la escala de tipo likert con el programa estadístico PSPP que se evidencia que el 90,5% de las respuestas, manifiestan estar totalmente de acuerdo con los ítem planteados en el cuestionario estructurado y el segundo porcentaje con 9,5% en desacuerdo y se analizaron para dar los resultados descritos en el proyecto con el respaldo de teóricos y el aval de los expertos en el tema. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8145 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hernández_Leal_Rincón_2019_TG.pdf | Hernández_Leal_Rincón_2019_TG | 5,54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.