Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6444
Title: | Estrategias para el fortalecimiento del desarrollo emocional en estudiantes del grado segundo de la Institución Educativa San Mateo. |
Authors: | Domínguez Ramírez, Dánifer. Duarte Pico, Tauly Mar. |
Keywords: | Estrategias. Fortalecer. Emocional. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Educación. |
Citation: | Duarte Pico, T. M.; Domínguez Ramírez, D. (2021). Estrategias para el fortalecimiento del desarrollo emocional en estudiantes del grado segundo de la Institución Educativa San Mateo [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6444 |
Abstract: | Currently, the development of emotional competencies in children is considered of vital importance, and even more so in the educational field. The research that will be developed in this framework is necessary for teachers to receive the necessary training for the implementation of teaching strategies in the classroom, which allow them to develop their emotional intelligence in children, through innovative activities. The general objective of this project is: Design methodological strategies that allow the strengthening of emotional development in second grade students of the San Mateo Educational Institution. The specific objectives are: a) Analyze strategies that strengthen emotional development in students, b) Determine strategies based on learning, participation, expression, freedom, communication, improvement and play for students. c) Describe the proposed strategies for the emotional strengthening of students. A qualitative study will be carried out with the descriptive method. The planned data collection techniques are: Observation and methodological products. The instruments: field diaries and questionnaire. The phases that will lead the research process: a) identification of the problem, b) elaboration and construction of the instruments, c) observation and recording of data d) ordering of the information, e) analysis, f) proposal. |
Description: | Actualmente, se considera de vital importancia el desarrollo de las competencias emocionales en los niños, y aún más en el ámbito educativo. La investigación que se desarrollará en este marco, es necesaria para que los maestros reciban la formación necesaria para la implementación de estrategias didácticas en el aula, las cuales les permitan desarrollar su inteligencia emocional a los niños, a través de actividades innovadoras. El objetivo general de este proyecto es: Diseñar estrategias metodológicas que permitan el fortalecimiento en el desarrollo emocional en estudiantes de segundo grado de la Institución Educativa San Mateo. Los objetivos específicos son: a) Analizar estrategias que fortalezcan el desarrollo emocional en los estudiantes, b) Determinar estrategias basadas en el aprendizaje, participación, expresión, libertad, comunicación, superación y el juego para los estudiantes. c) Describir las estrategias propuestas para el fortalecimiento emocional de los estudiantes. Se realizará un estudio cualitativo con el método descriptivo. Las técnicas de recolección de datos previstas son: La observación y productos metodológicos. Los instrumentos: diarios de campo y cuestionario. Las fases que conducirán el proceso investigación: a) identificación de la problemática, b) elaboración y construcción de los instrumentos, c) observación y registro de datos d) ordenamiento de la información, e) análisis, f) propuesta. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6444 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Duarte _Domínguez_2021_TG.pdf | Duarte _Domínguez_2021_TG | 318,38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.