Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9668
Title: | Análisis de los factores que inciden en el incumplimiento de las tareas escolares de los niños de segundo grado de la Institucion Educativa Betlemitas Brighton de la ciudad de Pamplona. |
Authors: | Matute Ardila, Kerem. Flores Guardia, Dariana Leonor. |
Keywords: | Tareas escolares. Aprendizaje. Enseñanza. Creatividad. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Ciencias de la Educación. |
Citation: | Matute Ardila, K.; Flores Guardia, D. L. (2022). Análisis de los factores que inciden en el incumplimiento de las tareas escolares de los niños de segundo grado de la Institucion Educativa Betlemitas Brighton de la ciudad de Pamplona [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9668 |
Abstract: | In the present investigation, the factors that affect the non-compliance of school tasks in some students of basic primary education are investigated. The general objective of the research was to analyze the factors that affect the non-compliance with homework of second grade children of the Betlemitas Brighton Educational Institution of the City of Pamplona. For this, it was necessary to investigate the type of tasks that are assigned to children and to recognize from the different educational actors the reasons that they consider cause the non-compliance of the tasks, as well as to recognize some solution opportunities to address this problem. A study was carried out under the qualitative approach, it was also assumed from the interpretive paradigm, supported by a methodological design of participant observation, which made it possible to obtain information through the following data collection techniques, documentary observation, interview and the survey, with its respective registration instruments, check sheet, interview guide and questionnaire. The phases that led the research process were: a) entry to the field, b) Participation or collection of information, and c) Withdrawal from the field. The main results were related to the characteristics of the assigned tasks, which are perceived as complex, extensive and not very creative. Likewise, it was possible to know that the aspects associated with the non-compliance of tasks are represented in the lack of accompaniment, fatigue and the distraction of the children. In the same way, it was known that some opportunities to solve this situation have to do with homework advice that can be given to children, as well as the relevance and creativity in the assignment of tasks, since it is recognized that when the tasks are of a creative nature, there is a greater commitment on the part of the students. |
Description: | En la presente investigación se indaga acerca de los factores que inciden en el incumplimiento de las tareas escolares en algunos estudiantes de educación básica primaria. El objetivo general de la investigación fue analizar los factores que inciden en el incumplimiento de las tareas escolares de los niños de segundo grado de la Institución Educativa Betlemitas Brighton de la Ciudad de Pamplona. Para ello fue necesario indagar el tipo de tareas que se asignan a los niños y reconocer desde los diferentes actores educativos las razones que consideran ocasionan el incumplimiento de las tareas, así como reconocer algunas oportunidades de solución para atender esta problemática. Se realizó un estudio bajo el enfoque cualitativo, asimismo se asumió desde el paradigma interpretativo, apoyado en un diseño metodológico de observación participante, que posibilito la obtención de la información a través de las siguientes técnicas de recolección de datos, la observación documental, la entrevista y la encuesta, con sus respectivos instrumentos de registro, hoja de cotejo, guía de entrevista y cuestionario. Las fases que condujeron el proceso de investigación fueron: a) La entrada al campo, b) Participación o recolección de la información, y c) Retirada del campo. Los principales resultados estuvieron relacionados con las características de las tareas asignadas las cuales se perciben complejas, extensas y poco creativas. Igualmente, se pudo conocer que los aspectos asociados al incumplimiento de tareas están representados en la falta de acompañamiento, la fatiga y la distracción de los niños. De igual manera, se conoció que algunas oportunidades para solucionar esta situación tienen que ver con la asesoría de tareas que se pueda prestar a los niños, así como la pertinencia y creatividad en la asignación de tareas, ya que se reconoce que cuando las tareas son de carácter creativo, hay un mayor compromiso por parte de los estudiantes. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9668 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Matute_Flores_2022_TG.pdf | Matute_Flores_2022_TG | 694,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.