Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8796
Title: | La motivación como estrategia didáctica en el área de educación artística para el fomento de una cultura ambiental: el reciclaje. |
Authors: | Angarita Castellanos, María Camila. Gómez Caicedo, Erika María. |
Keywords: | Hábitos. Reciclaje. Estrategias didácticas. Educación ambiental. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Ciencias de la Educación. |
Citation: | Angarita Castellanos, M. C.; Gómez Caicedo, E. M. (2018). La motivación como estrategia didáctica en el área de educación artística para el fomento de una cultura ambiental: el reciclaje [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8796 |
Abstract: | The present work of degree was carried out with the purpose of analyzing the didactic strategies developed by the teacher in the area of artistic education to promote an environmentalist culture through the practice of "Recycling" with the 5th grade students of the San Bartolomé de la City of Cúcuta north of Santander. The work is based on the perspective of Alcalay and Antonijevic, (1987), Velazco and Mosquera (2010), Fernández (2008), (Anón 2012) Manuel (2011), among others; with a quantitative approach with a descriptive level research method. The population was represented by the educational institution San Bartolomé Sede # 33 of comuneros of the City of Cúcuta of Norte de Santander, the key informants were constituted by the teacher of the area of artistic education and 37 students of the fifth grade of primary basic education. For the collection of information, instruments such as direct observation applied in situ, the teacher of the area of artistic education, the structured survey, and a survey directed to the students were used, which were validated by the judgment of 3 experts, measuring their reliability . The collected data were tabulated, systematized and codified in a way; applying the criteria of quantitative statistics allowing the analysis and interpretation for each variable considered. Considering the work that is done inside and outside the classroom, it is possible to identify the strategies used by the teacher in the area of artistic education at the time of guiding the teaching processes, noting that the teaching strategies applied in the classroom do not promote the habit of recycling in students; which there is no positive and significant impact on students in terms of acquiring an environmental culture. |
Description: | El presente trabajo de grado se realizó con el propósito de analizar las estrategias didácticas que desarrolla el docente del área de educación artística para fomentar una cultura ambientalista por medio de la práctica del “Reciclaje” con los estudiantes de 5 grado del colegio san Bartolomé de la ciudad de Cúcuta norte de Santander. El trabajo está fundamentado desde la perspectiva de Alcalay y Antonijevic, (1987), Velazco y Mosquera (2010), Fernández (2008), (Anón 2012) Manuel (2011), entre otros; con un enfoque cuantitativo con un método de investigación de nivel descriptivo. La población estuvo representada por la institución educativa San Bartolomé Sede # 33 de comuneros de la Ciudad de Cúcuta de Norte de Santander, los informantes claves fueron constituidos, por la docente del área de educación artística y 37 estudiantes del grado quinto de educación básica primaria. Para la recolección de información se utilizaron instrumentos como la observación directa aplicada in situ, a la docente del área de educación artística la encuesta estructurada, y una encuesta dirigida a los estudiantes, los cuales fueron validados por el juicio de 3 expertos, midiendo su confiablidad. Los datos recogidos se tabularon, sistematizaron y codificaron de manera; aplicando los criterios de la estadística cuantitativa permitiendo el análisis e interpretación por cada variable considerada. Considerando el trabajo que se realiza dentro y fuera del aula de clase se logra identificar las estrategias que emplea la docente del área de educación artística en el momento de orientar los procesos de enseñanza, observando que las estrategias didácticas que aplica en el aula de clase no promueven en los estudiantes el hábito del reciclaje; lo cual no hay un impacto positivo y significativo en los estudiantes en cuanto a la adquisición de una cultura ambiental. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8796 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Angarita _Gomez_2018_TG.pdf | Angarita _Gomez_2018_TG | 812,61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.