Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8437
Title: | Modelo de integración de objetos de aprendizaje con la realidad aumentada en sistemas blended para educación superior. |
Authors: | Cáceres Ramírez, Ángel Alberto. |
Keywords: | Sistemas Blended-Learning realidad aumentada Objetos de aprendizaje |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Ingenierías y Arquitectura. |
Citation: | Cáceres Ramírez, Á. A. (2020). Modelo de integración de objetos de aprendizaje con la realidad aumentada en sistemas blended para educación superior [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8437 |
Abstract: | Augmented reality is a technology that is growing rapidly in the software industry, due to its implementation for autonomous teaching through didactic approaches, carried out by learning objects for higher education. Using augmented reality, a learning object (OA) was generated, which must be linked to an e-Learning system based on a Referenceable Model of Sharable Content Objects (SCORM), then the information and the OA are distributed in A learning management system (LMS) platform, for the purpose of this work MOODLE was used developing a B-Learning. Given the importance of B-Learning at present, a model of integration of learning objects with augmented reality in Blended systems for higher education will be proposed, the analysis of this model will be based on information previously collected about the terminology of this project "Learning Objects (OA), Augmented Reality (RA), Blended Learning (BL)", to introduce various autonomous, didactic and multimedia teaching methods. Being clear about the meaning of Learning Objects (OA), Augmented Reality (RA) and Blended Learning (BL), an analysis of the relationship between these three will be considered. By adapting to the theme, it is possible to execute them, integrate them and analyze these tools to evaluate their overall performance. Following the performance analysis, an applicable integration model for higher education will be captured. |
Description: | La realidad aumentada es una tecnología que está creciendo rápidamente en la industria del software, debido a su implementación para la enseñanza autónoma por medio de enfoques didácticos, llevado a cabo por objetos de aprendizaje para la educación superior. Haciendo uso de la realidad aumentada se generó un objeto de aprendizaje (O.A), el cual se vinculó a un sistema E-Learning basado en un Modelo Referenciado de Objetos de Contenido Compartible (SCORM), luego se distribuyó la información y el OA en una plataforma de Sistema de gestión de aprendizaje (LMS), para el objeto de este trabajo se usó MOODLE desarrollando un B-Learning. Dada la importancia de los B-Learning en la actualidad, se planteó un modelo de integración de objetos de aprendizaje con realidad aumentada en sistemas Blended para la educación superior, el análisis de este modelo se basó en información previamente recolectada acerca de la terminología propia de este proyecto “Objetos de aprendizaje (OA), Realidad aumentada (RA), Blended Learning(BL)”, para dar a conocer diversos métodos de enseñanza autónomos, didácticos y multimedia. Teniendo claro el significado de Objetos de aprendizaje (OA), Realidad aumentada (RA) y Blended Learning (BL) se planteó un análisis de relación entre estos tres conceptos, al adecuarse a la temática fue posible ejecutarlos, integrarlos y analizar estas herramientas para evaluar su rendimiento en conjunto. A raíz del análisis de rendimiento se plasmó un modelo de integración aplicable para la educación superior. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8437 |
Appears in Collections: | Ingeniería de Sistemas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cáceres _2020_TG.pdf | Cáceres _2020_TG | 3,77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.