Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8098
Title: | Explorando nuestro entorno jugamos y aprendemos. |
Authors: | Maldonado Guerrero, Wendy Yurany. |
Keywords: | La autora no proporciona la información sobre este ítem. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad Ciencias de la Educación. |
Citation: | Maldonado Guerrero, W. Y. (2019). Explorando nuestro entorno jugamos y aprendemos [Trabajo de grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8098 |
Abstract: | The following work of degree: integral practical modality, which takes by name "vak strategies as a fundamental element in the reading process of children of transition 05 of the Educational Institution San Bartolomé headquarters grotto" was held in the Educational Institution Colegio San Bartolomé Sede La Gruta of the city of Cúcuta, during an integral teaching practice as a degree work of the Bachelor's program in Pedagogy for Children of the University of Pamplona, for a period of two months in which the teacher in training by means of the week of participatory observation found difficulties and shortcomings in the reading process of the students of the Transition 05 degree conformed by the teacher in charge and 20 students, 9 girls and 11 boys between the ages of 4 and 9 years; the research was based on the qualitative method with the participatory action research approach, during the process different instruments were applied such as observation guides and field diaries where the progress and results achieved by the students were recorded weekly, according to the difficulties encountered during the days of interaction or academics, different strategies were proposed such as: use of TIC`S, VAK strategies, Glenn doma method, exploratory activities, identification of objects which were favorable for the students since progress was evidenced or improvement of the majority in their learning process is also important to highlight showed interest in the different activities scheduled. |
Description: | El siguiente trabajo de grado: modalidad practica integral, el cual lleva por nombre “las estrategias vak como elemento fundamental en el proceso de lecto escritura de los niños de transición 05 de la Institución Educativa San Bartolomé sede la gruta” se realizó en la Institución Educativa Colegio San Bartolomé Sede La Gruta de la ciudad de Cúcuta, durante una práctica integral docente como trabajo de grado del programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad de Pamplona, por un tiempo de dos meses en el cual la docente en formación por medio de la semana de la observación participativa hallo dificultades y falencias en el proceso de lecto escritura de los estudiantes del grado Transición 05 conformado por la docente a cargo y 20 estudiantes, 9 niñas y 11 niños entre las edades de 4 y 9 años; la investigación se basó en el método cualitativo con el enfoque de investigación acción participativa, durante el proceso se aplicaron diferentes instrumentos como guías de observación y diarios de campo donde semanalmente se registraron los avances y resultados alcanzados por los estudiantes, de acuerdo a las dificultades halladas durante las jornadas de interacción o académicas se propuso diferentes estrategias como: uso de las TIC`S, estrategias VAK, método Glenn doma, las actividades explorativas, la identificación de objetos los cuales fueron favorables para los estudiantes puesto que se evidencio el progreso o la mejora de la mayoría en su proceso de aprendizaje además es importante resaltar demostraron interés en las diferentes actividades programadas. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8098 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Maldonado_2019_TG.pdf | 2,97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.