Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8013
Title: | Estrategias pedagógicas para la inclusión de niños con trastorno espectro autista en el Instituto la Esperanza. |
Authors: | Sepúlveda Cáceres, Martha Isabel. |
Keywords: | Estimulación. Estrategias pedagógicas. Inclusión. Metodología. Trastorno espectro autista. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad Ciencias de la Educación. |
Citation: | Sepúlveda Cáceres, M. I. (2019). Estrategias pedagógicas para la inclusión de niños con trastorno espectro autista en el Instituto la Esperanza [Trabajo de grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8013 |
Abstract: | The research was carried out with the purpose of Proposing pedagogical strategies for the inclusion of children with autism spectrum disorder in the Educational Institution La Esperanza. From the theoretical point of view, the research is supported by the authors: Ruiz (2015), Barreño (2015) and Fuentes, Bakare, Munir, Aguayo, Gaddour, & Öner (2017), among others. The study focused on qualitative approach framed in the phenomenological method. The scenario where the research was conducted was the La Esperanza Institute, Quinta Oriental headquarters of the City of Cúcuta, North of Santander, the key informants were three (3) teachers and two (2) students with autism spectrum disorder, distributed as follows one (1) teacher from the Vocational Workshop group, (1) teacher from the stimulation group, (1) teacher from the praxis group and (1) student from the stimulation group, (1) student from the praxis group. For the collection of information, an interview of (13) thirteen items was applied, and a field diary as instruments, the data collected were coded, allowing analysis and discussion by categories, sub categories and attributes, it was submitted to the content validity through the judgment of three (3) experts. The results allowed us to validate the situation of inclusion in the institution under study, in terms of problem-based, collaborative, sphincter control, projects, games, theater, dramatization, school trips, recreational, school, social, recreational activities. family, physical, cultural and cognitive. In conclusion, teachers handle a single type of school inclusion, a great lack in the institution, the lack of adequate treatment for this disorder and this combined with the lack of professionals specialized in it, it was also evident that there is little presence of competences of the investigated subjects.As a result, the situation of inclusion in the institution under study is validated, in terms of problem-based, collaborative, sphincter control, projects, games, theater, dramatization, school trips, recreational activities, school, social, family, physical, cultural and cognitive. |
Description: | La investigación se realizó con el propósito de Proponer estrategias pedagógicas para la inclusión de niños con trastorno espectro autista en la Institución Educativa La Esperanza. Desde el punto de vista teórico la investigación está sustentada por los autores: Ruiz (2015), Barreño (2015) y Fuentes, Bakare, Munir, Aguayo, Gaddour, & Öner (2017), entre otros. El estudio se centró en enfoque cualitativo enmarcado en el método fenomenológico. El escenario donde se desarrolló la investigación fue el Instituto La Esperanza, sede Quinta Oriental de la Ciudad de Cúcuta, Norte de Santander, los informantes claves fueron tres (3) docentes y dos (2) estudiantes con trastorno espectro autista, distribuidos de la siguiente manera un (1) docente del grupo de Taller Vocacional, (1) docente del grupo de estimulación, (1) docente del grupo de praxis y (1) estudiante del grupo de estimulación, (1) estudiante del grupo de praxis. Para la recolección de información, se aplicó una entrevista de (13) trece ítems, y un diario de campo como instrumentos, los datos recogidos se codificaron, permitiendo el análisis y discusión por categorías, sub categorías y atributos, el mismo fue sometido a la validez de contenido a través del juicio de tres (3) expertos. Los resultados permitieron validar la situación de la inclusión en la institución objeto de estudio, en lo referido a basado en problemas, colaborativo, el control de esfínteres, proyectos, juego, teatro, dramatización, excursiones escolares, actividades lúdico recreativas, escolar, social, familiar, físicas, culturales y cognitivas. En conclusión los docentes manejan un solo tipo de inclusión el escolar, una gran carencia en la institución, la falta de tratamiento adecuado para dicho trastorno y esto combinado con la carencia de profesionales especializados en el mismo, asimismo se evidencio que existe poca presencia de las competencias de los sujetos investigados. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8013 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sepúlveda_2019_TG.pdf | Sepúlveda_2019_TG | 1,99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.