Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6411
Title: | Gestión ambiental en la escuela: como estrategia didáctica para generar conciencia ambiental en los niños del grado cuarto del Colegio Ortún Velasco Cacota Norte de Santander. |
Authors: | Delgado Jaimes, Yerlys Iveth. Monsalve Mendivelso, Linda Xiomara. |
Keywords: | Gestión ambiental. Estrategias. Conciencia ambiental. Competencias ciudadanas. Comportamiento moral. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Educación. |
Citation: | Delgado Jaimes, Y. I; Monsalve Mendivelso, L. X. (2021). Gestión ambiental en la escuela: como estrategia didáctica para generar conciencia ambiental en los niños del grado cuarto del Colegio Ortún Velasco Cacota Norte de Santander [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6411 |
Abstract: | This investigative work is based on determining environmental management, as a didactic strategy to generate environmental awareness in fourth grade children, from the Ortún Velasco educational institution, its general objective is to design a didactic strategy through environmental management with grade 4 children. fourth of the Ortún Velasco de Cacota Norte de Santander school educational institution. The specific objectives are: a) to explore the concepts that children have about environmental management, b) to define pedagogical actions aimed at environmental awareness in the classroom and c) to discover the didactic strategies used va the teacher in the process of teaching of environmental management in fourth-year children. A qualitative study will be carried out, with the action research method. The techniques provided for the collection of information are the interview, survey and participant observation. The instruments: observation script and interview script, questionnaire, objective techniques, and audio recorder, and the paces that will lead this research process are three which are to observe, think, act. |
Description: | Este trabajo investigativo, se basa en determinar la gestión ambiental, como estrategia didáctica para generar conciencia ambiental en los niños del grado cuarto, de la institución educativa Ortún Velasco, tiene como objetivo general, diseñar estrategia didáctica mediante la gestión ambiental con los niños del grado cuarto de la institución educativa colegio Ortún Velasco de Cacota Norte de Santander. Los objetivos específicos, son: a) explorar los conceptos que tienen, los niños sobre la gestión ambiental, b) definir acciones pedagógicas orientadas a la conciencia ambiental en el aula de clase y c) descubrir las estrategias didácticas que utiliza la maestra en el proceso de enseñanza, de la gestión ambiental en los niños de cuarto. Se realizará un estudio cualitativo, con el método de investigación acción. Las técnicas previstas para la recolección de la información, son la entrevista, encuesta y la observación participante. Los instrumentos: guion de observación y guion de entrevista, cuestionario, técnicas objetivas, y grabadora de audio, y las fases que conducirán el este proceso de investigación son tres las cuales son observar, pensar, actuar. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6411 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Delgado_Monsalve_2021_TG.pdf | Delgado_Monsalve_2021_TG | 831,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.