Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5033
Title: | La lectura inicial vs sociodemográficas. |
Authors: | Contreras Balaguera, Karol Jerardin. |
Keywords: | Lectura. Escritura. Alfabetización emergente. Conciencia fonológica. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Salud. |
Citation: | Contreras Balaguera, K.J. (2017). La lectura inicial vs sociodemográficas. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5033 |
Abstract: | INTRODUCTION: The learning of the infant is a complex process that requires a specific development or evolution, starts with the emergent literacy acquired in the family context; the objective of this research is to corroborate which basic components are affected and what difficulty students would have in their learning process. METHODS: For the development of the research, the basic components of the initial literacy test PAI and a statistical analysis of dependent and independent variables were used to corroborate the information, taking as sample 94 infants, among them 92 Colombians and 2 Venezuelans (49 of masculine gender and 45 of feminine gender) in ages between 5-years 7 years of transition. RESULTS: by means of the data analysis of the dependent and independent variables, it was evidenced that they have no relation; but they are related to each other, evidencing a level of the total PAI below the average, with more difficulty in the headquarters of July 20 and Antonio Nariño. ANALYSIS AND DISCUSSION: through the analyzed results it was evidenced that the sociodemographic variables such as age, gender and population have no repercussion in the basic aspects of the infant; by which it is observed that the headquarters of July 20 and Antonio Nariño if being impacted finding themselves at a level below the average CONCLUSIONS: To obtain a better development of the infant at school level it is necessary to have acquired the five basic aspects of the reading-writing learning . |
Description: | INTRODUCCIÓN: El aprendizaje del infante es un proceso complejo que requiere de un desarrollo o evolución determinada, inicia con la alfabetización emergente adquiriéndose en el contexto familiar; el objetivo de esta investigación es corroborar cuales componentes básicos se encuentran afectados y que dificultad tendrían los estudiantes en su proceso de aprendizaje. MÉTODOS: Para el desarrollo de la investigación se utilizó los componentes básicos de la prueba de alfabetización inicial PAI y un análisis estadístico de variables dependientes e independientes para corroborar la información, tomando como muestra 94 infantes, entre ellos 92 colombianos y 2 venezolanos (49 de género masculino y 45 de género femenino) en edades comprendidas entre 5-años 7 años de transición. RESULTADOS: mediante los análisis de datos de las variables dependientes e independientes se evidencio que no tienen ninguna relación; sino que se relacionan entre sí, evidenciando un nivel del PAI total por debajo del promedio, con más dificultad en la sede de 20 de julio y Antonio Nariño. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: mediante los resultados analizados se evidencio que las variables sociodemográficas como edad, género y población no tienen ninguna repercusión en los aspectos básicos del infante; mediante el cual se observa que las sede 20 de julio y Antonio Nariño si estar repercutiendo encontrándose en un nivel por debajo del promedio CONCLUSIONES: Para obtener un mejor desarrollo del infante a nivel escolar es necesario haber adquirido los cinco aspectos básicos del aprendizaje lecto-escrito. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5033 |
Appears in Collections: | Fonoaudiología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Contreras_2017_TG.pdf | Contreras_2017_TG | 434,75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.