Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4855
Title: | Teorías humanistas aplicadas en las prácticas pedagógicas en el área de ética de los estudiantes de la Universidad de Pamplona. |
Authors: | Capacho Cabeza, José Joaquin. |
Keywords: | Ética, Humanismo, Formación, Realización. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Ciencias de la Educación. |
Citation: | Capacho Cabeza, J. J. (2020). Teorías humanistas aplicadas en las prácticas pedagógicas en el área de ética de los estudiantes de la Universidad de Pamplona [Trabajo de Grado Maestría, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4855 |
Abstract: | The crisis of ethical principles and values of today's society, poses great challenges to education in colleges and universities, Nussbaum (2010) argues that if current curricular trends eradicate specific knowledge such as the humanities “nations around the world in briefly they will produce whole generations of utilitarian machines, instead of catholic citizens with the ability to think for themselves, and understand the importance of the achievements and sufferings of others. ”The research was carried out with a mixed approach, of a qualitative and quantitative nature, and the incidence of humanist theories in pedagogical practices in the area of student ethics at the University of Pamplona was analyzed. It was concluded that the strengthening of humanism and ethics, associated with scientific knowledge, are essential to achieve a solid training of future professionals. Helping, guiding and accompanying students in the way of their personal fulfillment is one of the great educational tasks; Maslow (1943), argues that the humanist educational paradigm must provide education with training and personal growth. The present study promotes ethical reflection, the self-realization of the person and the rediscovery of humanistic principles in the integral formation of the human being. |
Description: | La crisis de principios éticos y de valores de la sociedad actual, plantea grandes desafíos a la educación en los colegios y universidades, Nussbaum (2010) sostiene que si las tendencias curriculares actuales erradican saberes específicos como las humanidades “las naciones de todo el mundo en breve producirán generaciones enteras de máquinas utilitarias, en lugar de ciudadanos cabales con la capacidad de pensar por sí mismos, y comprender la importancia de los logros y los sufrimientos ajenos.” La investigación se realizó con un enfoque mixto, de carácter cualitativo y cuantitativo, y se analizó la incidencia de las teorías humanistas en las prácticas pedagógicas en el área de ética de los estudiantes de la Universidad de Pamplona. Se concluyó, que el fortalecimiento del humanismo y la ética, asociados al conocimiento científico, son esenciales para lograr una sólida formación de los futuros profesionales. Ayudar, orientar y acompañar a los estudiantes en el camino de su realización personal es una de las grandes tareas educativas; Maslow (1943), sostiene que el paradigma educativo humanista debe proporcionar una educación con formación y crecimiento personal. El presente estudio, promueve la reflexión ética, la autorrealización de la persona y el redescubrimiento de los principios humanistas en la formación integral del ser humano. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4855 |
Appears in Collections: | Maestría en Educación Virtual |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Capacho_2020_TG.pdf | Capacho_2020_TG.pdf | 1,42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.