Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3904
Title: | Karate Kyokushin, una herramienta para el desarrollo cognitivo conductual en niños y niñas de 7 a 12 años. |
Authors: | Lizarazo Sánchez, Diego Andrés. |
Keywords: | Psicología Deportiva. Karate. Infancia. Desarrollo. Cognitivo. Conductual. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Salud. |
Citation: | Lizarazo Sánchez, D. A. (2017). Karate Kyokushin, una herramienta para el desarrollo cognitivo conductual en niños y niñas de 7 a 12 años [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3904 |
Abstract: | This thesis aims to analyze the relationship between Kyokushin karate practice and cognitive behavioral development of children aged 7 to 12 years, through a qualitative investigation, demonstrating the mental and behavioral benefits of the training of this martial art in the participating infants Del Dojo Kukuta, North of Santander, Colombia. Data were collected through non-participatory observation, semi-structured interview and documentary review of 6 male subjects between 7 and 12 years of age, finding that the practice of martial arts directly affects cognitive and behavioral development, as well as influence self-esteem , Assertive communication, monitoring of orders and the figures of authority, self-control and mental processes, in the study participants. |
Description: | La presente tesis busca Analizar la relación entre la práctica del Karate Kyokushin y el desarrollo cognitivo conductual de los niños entre 7 a 12 años, por medio de una investigación cualitativa, demostrando los beneficios mentales y comportamentales del entrenamiento de este arte marcial en los infantes participantes del Dojo Kukuta, Norte de Santander, Colombia. Se recolecto información por medio de observación no participante, entrevista semiestructurada y revisión documental a 6 sujetos masculinos entre 7 y 12 años de edad, encontrando que la práctica de las artes marciales afecta directamente el desarrollo cognitivo y conductual, además que influye también en la autoestima, la comunicación asertiva, el seguimiento de órdenes y figuras de autoridad, el autocontrol y los procesos mentales, en los participantes del estudio. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3904 |
Appears in Collections: | Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lizarazo_2017_TG.pdf | Lizarazo_2017_TG | 913,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.