Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9699
Title: | Incidencia del Arte en el fortalecimiento de las competencias ciudadanas de los estudiantes del 5to grado del Colegio Integrado Simón Bolívar Sede San Martin. |
Authors: | Rodríguez Carrillo, Mayra Alejandra. |
Keywords: | Arte. Competencias ciudadanas. Educación artística. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Ciencias de la Educación. |
Citation: | Rodríguez Carrillo, M. A. (2022). Incidencia del Arte en el fortalecimiento de las competencias ciudadanas de los estudiantes del 5to grado del Colegio Integrado Simón Bolívar Sede San Martin [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9699 |
Abstract: | The work named as" Incidence of the Art in the strengthening of the Citizenship Competences of the students of the 5th grade of the Colegio Integrado Simón Bolívar headquarters San Martin." Cúcuta, Norte de Santander. The lack of knowledge of citizenship competencies for social development in the classroom was found as a problem. As a result of the isolation during the pandemic. Therefore, this proposal is proposed through the arts to make learning more effective. It is developed with a qualitative approach and participatory action research methodology. The proposal CITIZEN ARTISTS was implemented and three activities were developed (portrait my environment, valuing our similarities and differences, know the citizenship competencies) for each one artistic activities such as painting, theater, singing, poetry, writing, improvisation were taken into account. The data collection instruments were the observation guide and the semi-structured interview. The key informants were the students of the 5.01 course, a total of 37 boys and girls between 10 and 12 years of age. At the end of the activities it was possible to conclude that: the group was totally disconnected from many attitudes and skills that frame citizenship competencies. Disrespectful, intolerant, ill-mannered, among other things. The activities were useful for them to get to know the people around them, with tastes and preferences. Respect that even if they were not equal, they have an important value at school or in the family. Thinking differently does not make them worthy of social rejection. That they should not attack when someone disagrees with what they think. During the activities they were kinder, more friendly, and they were able to load themselves with values that although they knew they did not practice them. The elaboration and development of the proposal was pertinent since it allowed the improvement of citizenship competencies in the students. |
Description: | El trabajo nombrado como” Incidencia del Arte en el fortalecimiento de las Competencias Ciudadanas de los estudiantes del 5to grado del Colegio Integrado Simón Bolívar sede San Martin.” Cúcuta, norte de Santander. Como problemática se halló la falta de conocimiento de las competencias ciudadanas para el desarrollo social en el aula de clase. Producto del aislamiento que se tuvo durante la pandemia. Por ende se plantea esta propuesta por medio de las artes para hacer más eficaz su aprendizaje. Se desarrolla con enfoque cualitativo y metodología de investigación acción participante. Se implementó la propuesta ARTISTAS CIUDADANOS y se desarrollaron tres actividades (retrato mi entorno, valorando nuestras semejanzas y diferencias, conoce las competencias ciudadanas) para cada una se tomó en cuenta actividades artísticas como la pintura, el teatro, canto, poesía, redacción, improvisación. Los instrumentos de recolección de la información fueron la guía de observación y entrevista semiestructurada. Como informantes clave se tomó a los estudiantes del curso de 5.01 en total eran 37 entre niños y niñas entre 10 y 12 años. Al terminar las actividades se pudo concluir que: se tomó un grupo totalmente desconectado de muchas actitudes y habilidades que enmarcan las competencias ciudadanas. Irrespetuosos, intolerantes, mal educados entre otras cosas. Las actividades sirvieron para que conocieran las personas que los rodean, con gustos y preferencias. Respetar que aunque no fueran iguales tiene un valor importante en la escuela o la familia. El pensar diferente no los hace merecedores del rechazo social. Que no hay que atacar cuando alguien esté en desacuerdo con lo que se piensa. Durante las actividades fueron más amables, compañeritas, y se pudieron cargar de valores que aunque conocían no los practicaban. Fue pertinente la elaboración y desarrollo de la propuesta ya que permitió la mejora de las competencias ciudadanas en los estudiantes. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9699 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rodríguez_2022_TG.pdf | Rodríguez_2022_TG | 682,8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.