Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9666
Title: | La lectoescritura a través de la lúdica en los estudiantes de primer grado de la Institución Educativa “El Diamante”. |
Authors: | Hernandez Acevedo, Astrid Julieth. |
Keywords: | Lectura. Escritura. Lúdica. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Ciencias de la Educación. |
Citation: | Hernandez Acevedo, A. J. (2022). La lectoescritura a través de la lúdica en los estudiantes de primer grado de la Institución Educativa “El Diamante” [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9666 |
Abstract: | Literacy is the ability to read and write. Literacy means the union of two processes that are totally connected: reading and writing. The general objective of the classroom pedagogical project was: To design activities to improve the communicative skills of the first grade students of the El Diamante educational institution. The specific objectives: a) To identify the importance of conventional signs through playful methods, b) To identify the importance of conventional signs through playful methods, and c) To evaluate the playful activities designed to improve communicative skills. A study was conducted under the qualitative approach, using the ludic method. The following data collection techniques were used: observation week and interaction with students and teachers. The instruments were: diagnosis and context reading. The phases that led the integral practice process were: a) Needs studies; b) Theoretical references; c) Proposal; d) Institutional and inter-institutional activities; e) Evaluation of the integral teaching practice; f) Final considerations. The main results were: a) learning the literacy process; b) meaningful learning; and c) empathy and listening skills. It was concluded that: a) the use of motivating and meaningful activities for children builds meaningful learning; and b) creativity and imagination. |
Description: | La lectoescritura es la habilidad para leer y escribir. La lectoescritura significa la unión de dos procesos que se encuentran totalmente conectados: la lectura y la escritura. El objetivo general del proyecto pedagógico de aula fue: Diseñar actividades para mejorar las habilidades comunicativas de los estudiantes de primer grado de la institución educativa El Diamante. Los objetivos específicos: a) Identificar la importancia de los signos convencionales a través de métodos lúdicos, b) Identificar la importancia de los signos convencionales a través de métodos lúdicos, y c) Evaluar las actividades lúdicas diseñadas para mejorar las habilidades comunicativas. Se realizó un estudio bajo el enfoque cualitativo, con el método lúdico. Se utilizó las siguientes técnicas de recolección de datos: Semana de observación e interacción con los estudiantes y docente. Los instrumentos fueron: diagnóstico y la lectura de contexto. Las fases que condujeron el proceso de practica integral: a) Estudios de necesidades; b) Referentes teóricos; c)Propuesta; d)Actividades institucionales e interinstitucionales; e) Evaluación de la práctica integral docente; f)Consideraciones finales. Los principales resultados fueron: a) El aprendizaje del proceso de lectoescritura; b) aprendizaje significativo y c) empatía y la habilidad de escuchar. Se concluyó que: a) al emplear actividades motivadoras y con sentido para los niños se construye aprendizajes significativos.; y b) la creatividad e imaginación |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9666 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hernandez_2022_TG.pdf | Hernandez_2022_TG | 16,33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.