Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9311
Title: | Autoeficacia y sentido de obligación. |
Authors: | Rojas Lizcano, Julieth Melissa. |
Keywords: | La autora no proporciona la información sobre este ítem. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Salud. |
Citation: | Rojas Lizcano, J. M. (2022). Autoeficacia y sentido de obligación [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9311 |
Abstract: | The purpose of this research was to determine the influence of self-efficacy in the sense of obligation of Street children and adolescents. For this reason, 32 male and female individuals between 11 and 17 years of age belonging to the “Acogimiento residencial or internado PARD” of ONG crecer en familia, from the city of cucuta participated in the research. Initially the characterization form was applied to obtain general data, similarly, application of occupational self-assessment (OSA) and occupational self-assessment for children (COSA), in two different sessions was performed observation by gender in the execution of daily activities to determine the values of the volitive questionnaire (VQ). The results indicate that there are major problems in most of the population to perform social activities, including expressing themselves with others (80%), thinking about how to do things when I have problems (70.59%), and dubious behavior to indicate objectives (56.25%). This leads us to conclude that the population fails to recognize their abilities, which prevents them from properly performing meaningful activities according to what they think is important, identifying the influence of self-efficacy on the sense of obligation. |
Description: | El propósito de esta investigación fue determinar la influencia de la autoeficacia en el sentido de obligación de niños, niñas y adolescentes en situación de vida en calle. Para ello 32 individuos de género masculino y femenino entre los 11 y 17 años de edad pertenecientes al programa de Acogimiento residencial o internado PARD de la ONG Crecer en familia, de la ciudad de Cúcuta participaron de la investigación. Inicialmente se aplicó la ficha de caracterización para obtener datos generales, de igual forma, aplicación de la autoevaluación ocupacional (OSA) y autoevaluación ocupacional para niños (COSA), en dos sesiones diferentes se realizó la observación por género en la ejecución de actividades cotidianas para determinar los valores del cuestionario volitivo (VQ). Los resultados indican que existe grandes problemas en la mayor parte de la población para realizar actividades sociales lo que incluye expresarse con otros (80%), pensar en la forma de hacer las cosas cuando tengo problemas (70,59%), además de comportamiento dudoso para indicar objetivos (56,25%). Esto nos lleva a concluir que la población no logra reconocer sus habilidades lo que impide que ejecute de manera apropiada actividades significativas acordes a lo que piensan que es importante, identificando la influencia de la autoeficacia sobre el sentido de obligación. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9311 |
Appears in Collections: | Terapia Ocupacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rojas_2022_TG.pdf | Rojas_2022_TG | 5,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.