Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9130
Title: | Estudio de la comprensión lectora en estudiantes de cuarto grado de un colegio público. |
Authors: | Cely Baez, Karen Dayana. Fernández Camayo, Marleyi. Tulcan Ibarra, Lisbeth Johana |
Keywords: | Comprensión lectora. Fonoaudiología. Metacognición. Estrategias. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Salud. |
Citation: | Cely Baez, K.D.; Fernández Camayo, M.; Tulcan Ibarra, L. J. (2022). Estudio de la comprensión lectora en estudiantes de cuarto grado de un colegio público [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9130 |
Abstract: | INTRODUCTION: Reading is an interactive process in which an important relationship is established between the text and the reader, which favors the development of the cognitive areas of the brain and the development of emotions. Instilling the habit of reading in children will bring benefits in learning. The main objective of this research is to design strategies with a metacognitive approach that allow students to develop reading skills and facilitate text comprehension. METHODS: The methodology used is quantitative in nature, descriptive and cross-sectional; The progressive linguistic complexity reading comprehension test was applied to 70 students. RESULTS: 54.3% of the girls present a low level of reading comprehension, 45.7% a medium level and 0.0% a high level. In the same way, 40.0% of the children present a low level, 48.6% a medium level and 11.4% a high level. Evidencing that the male gender has a higher level of reading comprehension compared to the female gender. ANALYSIS AND DISCUSSION: Insufficient levels of reading comprehension are reflected in the exams, showing that students do not have the necessary skills to understand and be understood. CONCLUSIONS: Strategies with a metacognitive approach should be implemented to support reading comprehension processes, and after the intervention, a reassessment of the school population should be carried out, seeking to monitor and follow up on the process and thus measure progress. |
Description: | INTRODUCCIÓN: La lectura es un proceso interactivo en el que se establece una importante relación entre el texto y el lector, lo que favorece el desarrollo de las áreas cognitivas del cerebro y el desarrollo de las emociones. Inculcar el hábito de la lectura en los niños traerá beneficios en el aprendizaje, El objetivo principal de esta investigación es diseñar estrategias con enfoque metacognitivo que les permita a los estudiantes desarrollar habilidades lectoras y faciliten la comprensión del texto. METODOS: La metodología utilizada es de naturaleza cuantitativa, de tipo descriptivo y de corte trasversal; se aplicó a 70 estudiantes la prueba de comprensión lectora de complejidad de lingüística progresiva. RESULTADOS: El 54,3% de las niñas presentan un nivel bajo de comprensión lectora, el 45,7% un nivel medio y el 0,0% un nivel alto. De igual manera el 40,0% de los niños presentan un nivel bajo, el 48,6% un nivel medio y el 11,4% un nivel alto. Evidenciando que el género masculino tiene un mayor nivel de comprensión lectora frente al género femenino. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: Los niveles insuficientes de comprensión lectora se reflejan en los exámenes, demostrando que los estudiantes no cuentan con las habilidades necesarias para comprender y hacerse entender. CONCLUSIONES: Se deben implementar estrategias con enfoque metacognitivo para el apoyo en los procesos de comprensión lectora, y posterior a la intervención realizar una reevaluación a la población escolar, buscando monitorear y dar seguimiento al proceso y así medir los avances. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/9130 |
Appears in Collections: | Fonoaudiología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cely_Fernández_Tulcan_2022_TG.pdf | Cely_Fernández_Tulcan_2022_TG | 735,47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.