Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8736
Title: | Promover el conocimiento sobre identidad de género a través de podcast educativos. |
Authors: | Díaz Atencio, Deiner Alexander. Molina Carvajal, Andrea Carolina. |
Keywords: | Identidad. Identidad de género. Sexualidad. Producción Sonora. Podcasts educativos. Educación. Pedagogía. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Artes y Humanidades. |
Citation: | Díaz Atencio, D. A.; Molina Carvajal, A.C. (2022). Promover el conocimiento sobre identidad de género a través de podcast educativos [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8736 |
Abstract: | This work was carried out with the aim of promoting knowledge about gender identity through educational podcasts to guide and claim the concept and importance of equality within the development of the human being, using a method that would allow the exploration of the different interpretations socially constructed, starting from the descriptive given that, it is a topic that generates controversy. When talking about identity, many think that it covers only the term feminine and masculine, even going so far as to ramble on issues of sexual orientation. To confront taboos and significantly purge misleading concepts that hurt susceptibilities, life stories, special reports, debates and unstructured interviews with experts are taken as examples that allow thinking free of prejudice and social inequality. It is recommended to continue with the investigation for a broader knowledge given the extent of the subject, since there is still less inclusion and more rejection within gender diversity causing some psychological problems to the point of attacking oneself, on the other hand, disseminating information that contribute to autonomous and collective learning. As a modality in the middle, the radio enters as an educational instrument capable of raising awareness and influencing more people with its messages thanks to its reach, taking necessary information to the most remote places. Therefore, the educational podcasts were made as a series of eight broadcasts that allowed their variants to delve into the subject, with SoundCloud being the digital platform used for its dissemination. |
Description: | Este trabajo fue realizado con el objetivo de promover el conocimiento sobre identidad de género a través de podcast educativos para orientar y reivindicar el concepto y la importancia de la igualdad dentro del desarrollo del ser humano, utilizando un método que permitiera la exploración de las diferentes interpretaciones construidas socialmente, partiendo de lo descriptivo dado que, es un tema que genera controversia. Cuando se habla de identidad muchos piensan que abarca solo el termino femenino y masculino, llegando incluso a divagar en temas sobre orientación sexual. Para confrontar los tabúes y depurar significativamente conceptos equívocos que llegan a herir susceptibilidades, se toman como ejemplo historias de vida, informe especial, debate y entrevistas no estructurada a expertos que permitan un pensamiento libre de prejuicios y desigualdad social. Se recomienda continuar con la investigación para un conocimiento más amplio ante lo extenso del tema, dado que aún se observa menos inclusión y más rechazo dentro de la diversidad de género ocasionando algunos problemas psicológicos hasta llegar atentar contra sí mismo, por otro lado, difundir información que coadyuben al aprendizaje autónomo y colectivo. Como modalidad en medio, la radio entra como un instrumento educativo capaz de concientizar e influir con sus mensajes a más personas gracias a su alcance, llevando información necesaria hasta los lugares más apartados. Por lo que los podcasts educativos fueron realizados como una serie de ocho emisiones que permitieran desde sus variantes hondar en el tema, siendo SoundCloud la plataforma digital que se utilizó para su difusión. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/8736 |
Appears in Collections: | Comunicación Social |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Díaz_Molina_2022_TG.pdf | Díaz_Molina_2022_TG | 3,56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.