Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6374
Title: | La gamificación y la nutriconducta en el proceso de aprendizaje de los niños de preescolar. |
Authors: | Lindarte Vergel, Milena. Gaitán Estrada, Leidy Johanna. Ovalles Beltrán, Dora Ilba. |
Keywords: | Nutriconducta. Aprendizaje. Gamificación. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Educación . |
Citation: | Lindarte Vergel, M; Gaitán Estrada, L.J; Ovalles Beltrán, D.I (2020 La gamificación y la nutriconducta en el proceso de aprendizaje de los niños de preescolar.[Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6374 |
Abstract: | The present research work focuses all its attention on an important aspect for the development of school-age children, whose objective is to make known an aspect that affects the teaching and learning process of preschool students in a private, public and one in the rural area. Different factors that transgress in the nutriconduct, which is the key element in the learning of the student, were analyzed. A good nutrition is one of the priorities that must be established from the first years of life of the infants, because it allows a balanced and equilibrated diet, for that reason it is important that the parents provide their children a diet free of excess of fats, sugars, colorings and artificial preservatives, they must feed them with natural foods, carbohydrates and protein; these elements contribute the necessary energy for the multidimensional development of the human being. Bearing in mind the above, it is evident that feeding plays an important role in the educational field, nutrition is directly linked to students' behavior and learning, the methodology linked in the research is a postpositivist paradigm also called interpretative approach, The purpose of the research is to develop a plan of action through gamification, for the improvement of the Nutriconduct in preschool children of a private, public and rural institution, under the method of pedagogical action research, where the key informants were formed by 6 teachers, 30 students and 10 parents of the institution. And the techniques and instruments for data collection were: semi-structured interview, field diaries and an observation guide, no reference is made to the results because the COVID 19 was not applied in the field. |
Description: | El presente trabajo investigativo centra toda su atención en un aspecto importante para el desarrollo de los infantes que se encuentran en edad escolar, cuyo objetivo es dar a conocer un aspecto que incide en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes de preescolar de una institución privada, pública y una en la zona rural, se analizaron diferentes factores que trasgrede en la nutriconducta, la cual es el elemento clave en el aprendizaje del educando. Una buena nutrición es una de las prioridades que se deben establecer desde los primero años de vida de los infantes, debido que permite una dieta equilibrada y balanceada, por tal motivo es importante que los padres de familia les proporcionen a sus hijos una alimentación libre exceso de grasas, azúcares, colorantes y conservantes artificiales, deben alimentarlos con alimentos naturales, carbohidratos y proteína; estos elementos aportan la energía necesaria para el desarrollo multidimensional del ser humano. Teniendo presente lo anterior se evidencia que la alimentación juega un papel importante en el ámbito educativo, la nutrición está vinculada directamente a la conducta y al aprendizaje de los estudiantes, la metodología que se vincula en la investigación es un paradigma postpositivista también denominado enfoque interpretativo, el propósito de la investigación radica en desarrollar un plan de acción a través de la gamificación, para el mejoramiento de la Nutriconducta en los niños de preescolar de una institución privada, pública y rural, bajo el método de investigación acción pedagógica, donde los informantes clave estaban formados por 6 profesores, 30 estudiantes y 10 padres de la institución. Y las técnicas e instrumentos para la recolección de datos fueron: entrevista semiestructurada, diarios de campo y una guía de observación, no se hace referencia a los resultados debido al COVID-19 no se aplicó en el campo. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6374 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lindarte_ Gaitán_ Ovalles_2020_TG.pdf | Lindarte_ Gaitán_ Ovalles_2020_TG | 1,02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.