Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6353
Title: | Una mirada reflexiva al modelo educativo Escuela Nueva implementado en la Básica Primaria de la Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar del Municipio de Pamplonita. |
Authors: | Rojas García, Luz Adriana. Suárez Hernández, Marcela. |
Keywords: | Escuela Nueva. Metodología. Enseñanza. Aprendizaje. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Educación. |
Citation: | Rojas García, L. A.; Suárez Hernández, M. (2021). Una mirada reflexiva al modelo educativo Escuela Nueva implementado en la Básica Primaria de la Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar del Municipio de Pamplonita [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6353 |
Abstract: | This project will address relevant information about the Escuela Nueva educational model and its contribution to the teaching-learning processes. The general objective of the project is to analyze the contribution of the Escuela Nueva educational model in the teaching-learning processes of the boys and girls of the Basic Primary of the Educational Institution Nuestra Señora del Pilar of the municipality of Pamplonita. The specific objectives are: a). establish the methodology that governs the Escuela Nueva educational model, b) interpret the methodology of the Escuela Nueva educational model in relation to the teaching and learning processes and c) describe the influence that the Escuela Nueva educational model methodology has on the formation of children and girls. A qualitative descriptive study will be carried out. With a population of approximately 200 elementary school students at the Nuestra Señora del Pilar educational institution in the Municipality of Pamplonita. The planned data techniques are: the focus group, the in-depth interview and the participant observation. The instruments are: the interview guide, the tape recorder and the field diary. The phases that will lead in the research process are: a) planning, b) action, c) observation and d) reflection. |
Description: | En el presente proyecto se abordará información relevante sobre el modelo educativo Escuela Nueva y su aporte en los procesos de enseñanza-aprendizaje. El objetivo general del proyecto es analizar el aporte del modelo educativo Escuela Nueva en los procesos de enseñanza-aprendizaje de los niños y niñas de la Básica Primaria de la Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar del municipio de Pamplonita. Los objetivos específicos son: a). establecer la metodología que rige el modelo educativo Escuela Nueva, b) interpretar la metodología del modelo educativo Escuela Nueva en relación a los procesos de enseñanza y aprendizaje y c) describir la influencia que tiene la metodología del modelo educativo Escuela Nueva en la formación de los niños y niñas. Se realizará un estudio cualitativo de tipo descriptivo. Con una población de aproximadamente 200 estudiantes de la Básica Primaria de la Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar del Municipio de Pamplonita. Las técnicas de datos previstas son: el grupo focal, la entrevista a profundidad y la observación participante. Los instrumentos son: la guía de entrevista, la grabadora y el diario de campo. Las fases que conducirá en el proceso de investigación son: a) planificación, b) acción, c) observación y d) reflexión. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6353 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rojas_ Suárez_2021_TG.pdf | Rojas_ Suárez_2021_TG | 725,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.