Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6259
Title: | Fortalecimiento del proceso de aprendizaje de niños con déficit de atención del grado primero de primaria de la Institución Educativa Sagrado Corazón. |
Authors: | Morantes Godoy, Angie Daniela. Rativa Palomo, Camila Andrea. |
Keywords: | Déficit de Atención. Aprendizaje. Estrategias lúdico-pedagogías. Enseñanza. Estudiantes. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Educación. |
Citation: | Morantes Godoy, A D.; Rativa Palomo, C. A. (2021). Fortalecimiento del proceso de aprendizaje de niños con déficit de atención del grado primero de primaria de la Institución Educativa Sagrado Corazón [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. |
Abstract: | Attention deficit is a disorder that has the difficulty of maintaining attention in any proposed activity. Therefore, this research proposal focuses its scope on strengthening learning through playful-pedagogical strategies of boys and girls with this disorder. The general objective of the project is: Strengthen the learning process of boys and girls with Attention Deficit in the first grade of primary school of the Sagrado Corazón Educational Institution through playful-pedagogical teaching strategies. The specific objectives are: a) Identify the learning difficulties of students with Attention Deficit in the classroom. b) Develop playful-pedagogical teaching strategies that facilitate teaching practice, and the learning of boys and girls with Attention Deficit in the first grade of primary school, and c) Evaluate the learning progress of boys and girls with a Deficit of Attention to the first grade of primary school, according to the development of educational playful strategies. A qualitative study will be carried out, with the action research method. The planned data collection techniques: observation and interview. The instruments: observation script, field diary and structured interview. The phases that will lead the research process: a) Plan, b) act, c) observe, and d) reflect. |
Description: | El déficit de atención es un trastorno que tiene como dificultad mantener la atención en cualquier actividad propuesta. Por lo que, la presente propuesta de investigación centra sus alcances en fortalecer los aprendizajes mediante las estrategias lúdico-pedagógicas de niños y niñas que presentan este trastorno. El objetivo general del proyecto es: Fortalecer el proceso de aprendizaje de niños y niñas con Déficit de Atención del grado primero de primaria de la Institución Educativa Sagrado Corazón mediante estrategias de enseñanza lúdico-pedagógicas. Los objetivos específicos son: a) Identificar las dificultades de aprendizaje de los estudiantes con Déficit de Atención en el aula. b) Desarrollar Estrategias de enseñanza lúdico-pedagógicas que faciliten la práctica docente, y el aprendizaje de los niños y niñas que presentan Déficit de Atención del grado primero de primaria, y c) Evaluar el progreso de aprendizaje de los niños y niñas que presentan Déficit de Atención del grado primero de primaria, de acuerdo al desarrollo de las estrategias lúdicas pedagógica. Se realizará un estudio cualitativo, con el método de investigación acción. Las técnicas de recolección de datos previstas: observación y entrevista. Los instrumentos: guion de observación, diario de campo y entrevista estructurada. Las fases que conducirán el proceso de investigación: a) Planificar, b) actuar, c) observar, y d) reflexionar. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6259 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Pedagogía Infantil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Morantes_Rativa_2021_TG.pdf | Morantes_Rativa_2021_TG | 600,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.