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http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5032
Title: | Lenguaje escrito en escolares fronterizos. |
Authors: | Chacón Arrieta, Karina Elena. |
Keywords: | Lenguaje. Psicolingüística. Escritura. Aprendizaje. Conciencia fonológica. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Salud. |
Citation: | Chacón Arrieta, K.E. (2017). Lenguaje escrito en escolares fronterizos. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5032 |
Abstract: | INTRODUCTION: Written language requires a qualitative transformation in cognitive structures related to oral language. This occurs to the extent that words are associated with their pronunciation and the oral articulation of these, in one, through phonological awareness, which is considered a metalinguistic skill that consists in the awareness of any phonological unit of spoken language. The objective of this research is to determine what is the difference between written language skills in Colombians and Venezuelans enrolled in the Manuel Antonio institution. METHODS: For the development of this research, the Illinois Psycholinguistic Aptitude Test (ITPA-3) was used, as a statistical procedure the analysis of multiple correspondence, taking as sample a quantity of 154 individuals, among 77 Colombians, and 77 Venezuelans. RESULTS: Within the data shown, there is no significant difference between written language skills in the Colombian and Venezuelan population. ANALYSIS AND DISCUSSION: From the analysis of each of the variables, visual coding, sound coding, visual processing symbol quotient, soundsymbol processing quotient, word identification quotient, we observe that both Colombians and Venezuelans present the skills of written language above average, and average. CONCLUSIONS: evaluate psycholinguistic abilities in school learning; It allows a clear vision of how to detect the level of the different skills of the written language that the child is acquiring, the aspects of the language in which he may be presenting difficulty. |
Description: | INTRODUCCIÓN: El lenguaje escrito requiere una transformación cualitativa, este se produce en la medida en que las palabras son asociadas con su pronunciación y la articulación oral de estas, en una, por medio de la conciencia fonológica, que es considerada como una habilidad metalingüística que consiste en la toma de conciencia de cualquier unidad fonológica del lenguaje hablado. El objetivo de esta investigación es determinar la diferencia entre las habilidades del lenguaje escrito en colombianos y venezolanos escolarizados en la institución Manuel Antonio. MÉTODOS: Para el desarrollo de esta investigación se utilizó la prueba de Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas (ITPA3), como procedimiento estadístico el análisis de correspondencia múltiple, tomándose como muestra una cantidad de 154 individuos, entre 77 colombianos, y 77 venezolanos. RESULTADOS: Dentro de los datos arrojados se evidencia que no existe una diferencia significativa entre las habilidades del lenguaje escrito en la población colombiana y venezolana. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: A partir del análisis de cada una de las variables codificación visual, codificación de sonidos, cociente de procesamiento visual símbolo, cociente de procesamiento sonido-símbolo, cociente de identificación de palabras, se observa que tanto Colombianos como Venezolanos presentan las habilidades del lenguaje escrito por encima del promedio, y promedio. CONCLUSIONES: evaluar las habilidades psicolingüísticos en el aprendizaje escolar; permite una visión clara de cómo detectar el nivel de las distintas aptitudes del lenguaje escrito que está adquiriendo el niño, y los aspecto del lenguaje en los que puede estar presentando dificultad. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5032 |
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