Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4766
Title: | Bienestar psicológico en estudiantes de psicología de la Universidad de Pamplona. |
Authors: | Hernández Molina, Carmen Elena. Yáñez Flórez, Gloria Monguí. |
Keywords: | Bienestar psicológico. Afrontamiento. Calidad de vida. Contexto universitario. Estrategias psicológicas. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Salud. |
Citation: | Hernández Molina, C. E.; Yáñez Flórez, G. M. (2020). Bienestar psicológico en estudiantes de psicología de la Universidad de Pamplona [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4766 |
Abstract: | The objective of this research work is to know the psychological well-being strategies used by psychology students from the University of Pamplona, when exposed to vulnerable events or situations, through a case study, proposing new strategies that improve the mental health of future students. For this, a documentary review was carried out on theorists who carried out research on psychological well-being, showing the existence of the problem and relating it to the university population. The sample for this research is 3 psychology students; The methodology used was qualitative, in which three techniques of information collection, interview, observation and content analysis were applied. The results obtained in this research show that the psychological well-being strategies that psychology students from theUniversity of Pamplona use when facing vulnerable situations are seeking social support, proper stress management, time organization and emotional self-regulation. |
Description: | El objetivo del presente trabajo de investigación es conocer las estrategias de bienestar psicológico que utilizan los estudiantes de psicología de la Universidad de Pamplona, cuando se exponen a eventos o situaciones vulnerables, mediante un estudio de caso, proponiendo nuevas estrategias que mejoren la salud mental de los estudiantes a futuro. Para esto se realizó una revisión documentaria sobre teóricos que hicieron investigaciones sobre bienestar psicológico, mostrando la existencia de la problemática y relacionándola con la población universitaria. La muestra para esta investigación esde 3 estudiantes de psicología; la metodología utilizada fue cualitativa en la cual se aplicaron tres técnicas de recolección de información entrevista, observación y análisis de contenido. Los resultados obtenidos en esta investigación muestran que las estrategias de bienestar psicológico que utilizan los estudiantes de psicología de la universidad de Pamplona cuando se enfrentan a situaciones vulnerables son búsqueda de apoyo social, el manejo adecuado del estrés, la organización del tiempo y la autorregulación emocional. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4766 |
Appears in Collections: | Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hernández_Yáñez_2020_TG.pdf | Hernández_Yáñez_2020_TG | 6,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.