Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4002
Title: | Lateralidad homogénea y su relación con el rendimiento escolar. |
Authors: | Roa Godoy, Brayan Andrés. Perico Pita, José Ignacio. |
Keywords: | Lateralidad. Homogénea. Dominancia hemisférica. Extremidades superiores e inferiores Rendimiento académico. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Salud. |
Citation: | Roa Godoy, B.A. Perico Pita, J.I. (2019). Lateralidad homogénea y su relación con el rendimiento escolar. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4002 |
Abstract: | The following study identifies the relationship between defined homogeneous laterality and academic performance obtaining this last variable from the academic accumulated score in each student. With this objective, a sample of 42 students of 9 baccalaureate degree students have been selected from a school in the city of Cúcuta, Norte de Santander, where a laterality test called “Harris Test” was applied, a tool with which the teaching staff can measure the psychomotor skills in terms of superior, inferior, ocular and auditory laterality of their students and thus subsequently adapt an individualized, realistic and effective teaching. The results show a significant relationship between academic performance and homogeneous laterality in the areas of natural sciences, mathematics, social sciences, humanities, foreign language (English), physical education, artistic education; However, in the area of behavior, it is possible to establish that students with crosslaterality show a better behavior with a standard deviation of -171% than those with defined homogeneous laterality. Finally, as a result of these results, it is oriented to design a psychoeducational booklet aimed to improve the lateralization training processes in the first courses of the institution. |
Description: | El siguiente estudio identifica la relación entre lateralidad homogénea definida y rendimiento académico obteniendo esta última variable del acumulado académico en cada estudiante. Con este objetivo, se ha seleccionado una muestra de 42 estudiantes de 9 grado de bachillerato de un colegio concertado en la ciudad de Cúcuta, Norte de Santander, donde se aplicó una prueba de lateralidad nombrada “Test de Harris” herramienta con la cual el profesorado puede medir las habilidades psicomotrices en cuanto a lateralidad superior, inferior, ocular y auditiva de sus estudiantes; y así posteriormente adecuar una enseñanza individualizada, realista y eficaz. Los resultados muestran una relación significativa entre el rendimiento académico y la lateralidad homogénea en las áreas de ciencias naturales, matemáticas, ciencias sociales, humanidades, lengua extranjera (inglés), educación física y educación artística; no obstante, en el área de comportamiento se logra establecer que los estudiantes con Lateralidad no Homogénea presentan mejor comportamiento con una desviación estándar de -171 % que aquellos con lateralidad homogénea definida. Finalmente, como consecuencia de estos resultados se orienta al diseño de una cartilla psicoeducativa dirigida al mejoramiento de los procesos formativos de lateralización en los primeros cursos de la institución. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4002 |
Appears in Collections: | Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Roa_Perico_2019_TG.pdf | Roa_Perico_2019_TG | 2,38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.