• Repositorio Institucional Universidad de Pamplona
  • Trabajos de pregrado y especialización
  • Facultad de Salud
  • Terapia Ocupacional
  • Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3815
    Title: Caracterizar el perfil del juego en escolares de 6 a 9 años.
    Authors: Jiménez Lascarro, Katherin.
    Keywords: Perfil.
    Participación.
    Juego.
    Amigo.
    Comunidad.
    Family.
    Issue Date: 2017
    Publisher: Universidad de Pamplona – Facultad de Salud.
    Citation: Jiménez Lascarro, K. (2017). Caracterizar el perfil del juego en escolares de 6 a 9 años [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3815
    Abstract: The present research is based on three dimensions at the theoretical, methodological and practical level. At the theoretical level, according to the American Occupational therapy Association (AOTA, 2002) cited by Avila Martinez and Matilla, 2008, participation in gambling is defined as the participation of the client in gambling occupations that are typically expected for a person of the same age and culture in the domestic, school and community areas. This is how this research project is focused on identifying the profile of the game of schoolchildren between 6 and 9 years of the Technical Institute Guaimaral of the city of Cúcuta. The research focus was quantitative, with exploratory, descriptive research; Using primary information collection techniques such as bibliographical reviews of material belonging to Occupational Therapy, as well as secondary sources as instruments for the evaluation of the instrument of the Pediatric Interest Profile. In the most relevant results it was found that schoolchildren in an accompanying profile with friends the activity that less participation has is in the activities of play within a place, likewise in the activities of outdoor play are the less accompaniment have with the family. Because of this, the action plan entitled "play as a tool for participation in schoolchildren" was developed to promote participation in play activities in family, friends, classmates and friends.
    Description: La presente investigación esta fundamentada en tres dimensiones a nivel teórico, metodológico y práctico. A nivel teórico, según la Asociación Americana de Terapia Ocupacional (AOTA,2002) citado por (Ávila, Martínez, & Matilla, 2008)la participación en juego se define como la participación del cliente en ocupaciones de juego que se esperan típicamente para una persona de la misma edad y cultura en los ámbitos doméstico, escolar, laboral y comunitario. Es así como este proyecto de investigación está enfocado a identificar el perfil del juego de los escolares entre 6 a 9 años del Instituto Técnico Guaimaral de la ciudad de Cúcuta. El enfoque de la investigación fue cuantitativa, contando con tipo de investigación exploratorio, descriptivo; empleando técnicas de recolección de información primarias como revisiones bibliográficas de material propio de Terapia Ocupacional, así mismo fuentes secundarias como instrumentos de valoración del instrumento del Perfil de Interés Pediátrico. En los resultados más relevantes se encontró que los escolares en perfil de acompañamiento con amigos la actividad que menos participantes en las actividades de juego dentro de un lugar, así mismo en las actividades de juego al aire libre son las que menos acompañamiento tienen con la familia, así mismo la actividad de juego que menos interés tienen son las deportivas.Debido a esto se realizo el plan de acción titulado “el juego como herramienta de la participación en escolares” para promover la participación en las actividades de juego en la familia, amigos, compañeros y amigos.
    URI: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3815
    Appears in Collections:Terapia Ocupacional

    Files in This Item:
    File Description SizeFormat 
    Jiménez_2017_TG.pdfJiménez_2017_TG1,96 MBAdobe PDFView/Open


    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.