Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3743
Title: | Dificultades técnicas e interpretativas y posibles soluciones en la obra para batería For Big Sid de Max Roach. |
Authors: | Suarez Laguado, William Nicolás. |
Keywords: | Improvisación. Ténica. Rudimentos. Batería. Interpretación. Comping. Matched Grip. Traditional Grip. Fill. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Artes y Humanidades. |
Citation: | Suarez Laguado, W. N. (2020). Dificultades técnicas e interpretativas y posibles soluciones en la obra para batería For Big Sid de Max Roach [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3743 |
Abstract: | The musical piece 'For big side' is included both in the repertoire and in the drummer training process. It is considered one of the most consistent improvisations of its time in the history of jazz. Its author and performer are Max Roach, a renowned drummer in the history of jazz. Today, this piece keeps being interpreted for the rudimentary richness that it generates. However, it shows certain technical difficulties that need to be addressed in order to achieve an adequate interpretation. This work starts from the following hypothesis: The musical analysis of the work 'For big side', will allow us to delimit the technical problems. By recognizing these problems and acquiring the resources used by Max Roach, a correct interpretation can be achieved. For the development of this work, the theoretical assumptions of Mark Guiliana and John Riley are assumed. These referents address different improvisation problems, and provide certain theoretical and technical foundations. The identification and approach of the technical and interpretative difficulties of the piece ‘For big side’ through musical analysis pointing out possible solutions that facilitate an adequate interpretation, constitutes a great contribution of study for drummers in general. |
Description: | La suposición fundamentada en hechos observables en diferentes procesos de formación baterista y de percusión de la que parte este ensayo, es que un buen número de estudiantes en el desarrollo de sus estudios prácticos (ya sean, ejercicios, obras, entre otras) se enfocan directamente en el hecho musical, sin prever detenidamente las dificultades técnicas y las posibles soluciones que se pueden presentar en cualquier estudio y que permitirían una pertinente interpretación. La obra musical ‘For Big Sid’ de Max Roach se considera una de las improvisaciones más coherentes de su época en la historia del jazz y sigue siendo interpretada por un buen número de bateristas que destacan su riqueza rítmica. Sin embargo, al abordarla se evidencian ciertas dificultades técnicas, con lo que surge la necesidad de buscar posibles soluciones para afrontarlas. Por lo anterior, este ensayo se centrará en determinar las dificultades técnicas e interpretativas de la obra para batería ‘For Big Sid’ de Max Roach, planteando posibles soluciones de abordaje que faciliten su adecuada interpretación. En el desarrollo de este ensayo se asumen los supuestos teóricos de Mark Guiliana (2016) y John Riley (1994), referentes que abordan diferentes problemas de improvisación y que proporcionan fundamentos teóricos y técnicos, que ayudarán a solucionar las dificultades ya referidas. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3743 |
Appears in Collections: | Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suarez_2020_TG.pdf | Suarez_2020_TG | 3,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.