Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2767
Title: | Prácticas sociales y violencia escolar desde la teoría de Bourdieu: Un contexto educativo municipio de Cúcuta. |
Authors: | Pérez Ortiz, Jhonnathan Edward. |
Keywords: | Teoría de Bourdieu. Prácticas sociales. Violencia escolar. Contextos educativos. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Artes y Humanidades. |
Citation: | Pérez Ortiz, J. E. (2020). Prácticas sociales y violencia escolar desde la teoría de Bourdieu: Un contexto educativo municipio de Cúcuta [Trabajo de Grado Maestría, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2767 |
Abstract: | This research of qualitative type, descriptive cross-sectional design, revealed the constructions given in social practices according to Bourdieu, around the school violence of grade 6b students of the Luis Carlos Galán Sarmiento school in the municipality of Cúcuta, which was developed through focus groups with a population triangulation, yielding results on two Bourdieu categories: the objective and the subjective, framed in the subcategories: Thoughts, Social Imaginary, Perceptions, Expressions, Actions, Family Context, Interpersonal Relations, Forms of Organization, Sexual Function and Biological, Forms of Cooperation and Laws. Proposing a pedagogical accompaniment strategy. |
Description: | Esta investigación de tipo cualitativo diseño trasversal descriptivo, develó las construcciones dadas en las prácticas sociales según Bourdieu, en torno a la violencia escolar de los estudiantes de grado 6b del colegio Luis Carlos Galán Sarmiento del municipio de Cúcuta, la cual se desarrolló a través de grupos focales con una triangulación poblacional, arrojando resultados sobre dos categorías de Bourdieu : las objetivas y las subjetiva, enmarcadas en las subcategorías: Pensamientos, Imaginario Social, Percepciones, Expresiones, Acciones, Contexto Familiar, Relaciones Interpersonales, Formas de Organización, Función Sexual y Biológica, Formas de Cooperación y Leyes. Proponiéndose una estrategia pedagógica de acompañamiento. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2767 |
Appears in Collections: | Maestría en Paz, Desarrollo y Resolución de Conflictos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pérez_2020_TG.pdf | Pérez_2020_TG | 5,25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.