Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2758
Title: | Prevención de la violencia escolar y fomento de la ciudadanía participativa en el Colegio San José del Trigal del municipio de Cúcuta. |
Authors: | Gallardo Gomez, Guadalupe Omaira. |
Keywords: | Conflicto. Convivencia. Cultura de paz. Estrategia. Paz. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Artes y Humanidades. |
Citation: | Gallardo Gómez, G. O. (2020). Prevención de la violencia escolar y fomento de la ciudadanía participativa en el Colegio San José del Trigal del municipio de Cúcuta [Trabajo de Grado Maestría, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2758 |
Abstract: | The objective of this research is to strengthen the prevention of school violence and promote participatory citizenship among students of the first cycle of secondary school of the Educational Institution Colegio San José del Trigal in the city of Cúcuta. From a mixed study, semi-structured interview instruments are applied to a sample of students, parents and teachers classified as a set of analysis categories such as manifestations of violence, actors involved and actions implemented. Institutional documents such as the Institutional Educational Project, the Coexistence Manual and the Institutional Evaluation System are also analyzed. The results identify the most common manifestations of violence according to the subject, the actors involved and the strategies developed by the institution. The latter are scarce from the valued documents and the discourse of the students, teachers and parents. Based on the information, the ‘No to violence, Yes to participatory coexistence’ strategy was developed with different objectives and strategic lines of action. |
Description: | El objetivo de esta investigación es fortalecer la prevención de la violencia escolar y fomentar la ciudadanía participativa entre los estudiantes del primer ciclo de básica secundaria de la Institución Educativa Colegio San José del Trigal de la ciudad de Cúcuta. A partir de un estudio mixto, se aplicaron instrumentos de entrevista semiestructurada a una muestra de estudiantes, padres de familia y docentes considerando un conjunto de categorías de análisis como manifestaciones de la violencia, actores implicados y acciones implementadas. También se analizaron documentos institucionales como el Proyecto Educativo Institucional, el Manual de Convivencia y el Sistema Institucional de Evaluación. Los resultados permiten identificar las manifestaciones de violencia más comunes según sujeto, actores involucrados y estrategias desarrolladas por la institución. Estas últimas son escasas desde lo documentos valorados y el discurso de los estudiantes, docentes y padres de familia. A partir de la información, se elaboró la estrategia ‘No a las violencias, Si a la convivencia participativa’ con diferentes objetivos y líneas estratégicas de acción. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2758 |
Appears in Collections: | Maestría en Paz, Desarrollo y Resolución de Conflictos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gallardo_2020_TG.pdf | Gallardo_2020_TG | 1,6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.