Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/1805
Title: | Relación entre la noción de pertinencia de la educación y el desarrollo de la comunidad educativa rural del municipio de Cáchira. |
Authors: | Garcia Carvajal, Luz Milena. |
Keywords: | La autora no proporciona la información sobre este ítem. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Universidad de Pamplona – Facultad de Educación |
Citation: | Garcia Carvajal, L. M. (2016). Relación entre la noción de pertinencia de la educación y el desarrollo de la comunidad educativa rural del municipio de Cáchira [Trabajo de Grado Maestría, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/1805 |
Abstract: | The claims of this research is to investigate whether education is relevant to the way of linking what is taught with what is needed for the development of the socioeconomic conditions of the municipality. The first search project is aimed at the need to understand the interpretations posed by the national government with the idea of relevance applied to education. In determining descriptive research for this study current regulations ideas that define the "right to education" and how this should be done in "educational service" for answers to the questions raised in this paper in the case is assumed rural education sector in the Municipality of Cáchira in Norte de Santander. The description uses statistical data collected and organized by state agencies such as the MEN DANE ICFES, SIMCI well as the UNESCO international treaties UNDP, UNESCO, the Constitution and laws corresponding to education. For the actors the functions and duties in the law and results in the available statistics and data provided generated to give birth to a survey of teachers, administrators, families and graduates of rural schools were consulted, for which he adapted the tool used by the ministry of education called INDEX INCLUSION since it is an instrument that covers all the steps in which every institution must move (academic management, community, administrative, management). |
Description: | Las pretensiones de ésta investigación es indagar si la educación, es pertinente con la forma de encadenar lo que se enseña con lo que se necesita para el desarrollo de las condiciones socioeconómicas del municipio. La primera búsqueda del proyecto va dirigida a la necesidad de comprender las interpretaciones que plantea el gobierno nacional con la idea de pertinencia aplicada a la educación. Al determinar la investigación descriptiva para este estudio se asume las ideas normativas vigentes que definen “el derecho a la educación” y la forma como éste debe realizarse en “el servicio educativo” en busca de respuestas a la preguntas planteadas en este trabajo en el caso del sector educativo rural del Municipio de Cáchira en Norte de Santander. La descripción usa datos estadísticos recopilados y organizados por agencias del Estado como el DANE el ICFES el MEN, SIMCI también internacionales como la UNESCO el PNUD tratados internacionales, la UNESCO, la Constitución y leyes que corresponde a educación. Para los actores se consultaron las funciones y los deberes en la ley y sus resultados en las estadísticas disponibles y datos aportados generados a parir de una encuesta aplicada a los docentes, directivos, familias y egresados de los centros educativos rurales, para lo cual se adaptó la herramienta utilizada por el ministerio de educación llamada ÍNDICE DE INCLUSIÓN ya que es un instrumento que abarca todas las gestiones en las que toda institución debe moverse (Gestión académica, comunitaria, administrativa, directiva). |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/1805 |
Appears in Collections: | Maestría en Educación Presencial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Garcia_2016_TG.pdf | Garcia_2016_TG.pdf | 2,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.