• Repositorio Institucional Universidad de Pamplona
  • Trabajos de pregrado y especialización
  • Facultad de Salud
  • Fonoaudiología
  • Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5016
    Title: Habilidades psicolingüísticas en estudiantes habitantes de frontera.
    Authors: Pinzón Alvarado, Oscar Daniel.
    Keywords: Habilidades Psicolingüísticas.
    Estudiantes.
    Nacionalidad.
    Issue Date: 2019
    Publisher: Universidad de Pamplona – Facultad de Salud.
    Citation: Pinzón Alvarado, O.D. (2018). Habilidades psicolingüísticas en estudiantes habitantes de frontera. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5016
    Abstract: INTRODUCTION: The aim is to compare the performance in psycholinguistic abilities of students of Venezuelan and Colombian nationality frontier inhabitants of two public educational institutions. METHODS: Longitudinal descriptive study with analysis of multiple correspondence by clouster when applying the ILLINOIS test of psycholinguistic abilities in its third version. RESULTS: Average performance is evidenced in the population participating in the linguistic compound, the oral language of foreign students is better, while in students of natural origin they perform in written language. ANALYSIS AND DISCUSSION: The performance in psycholinguistic skills evaluated has shown homogeneity in the sample studied, this is attributed to the number of students assessed and contrasts the available literature that has shown inferior performance in foreign students. CONCLUSIONS: it is important to increase the size of the sample to confirm the findings obtained.
    Description: INTRODUCCIÓN: Se busca comparar el desempeño en las habilidades psicolingüísticas de estudiantes de nacionalidad venezolana y colombiana habitantes de frontera de dos instituciones educativas públicas. MÉTODOS: Estudio descriptivo longitudinal con análisis de correspondencia múltiple por clouster al aplicar la prueba ILLINOIS de habilidades psicolingüísticas en su tercera versión. RESULTADOS: Se evidencia desempeño promedio en la población participante en el compuesto lingüístico, el lenguaje oral de los estudiantes extranjeros se halla mejor, mientras que en los estudiantes de origen natural se desempeñan en el lenguaje escrito. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: el desempeño en las habilidades psicolingüísticas evaluadas ha mostrado homogeneidad en la muestra estudiada, esto se atribuye a la cantidad de estudiantes valorados y contrasta la literatura disponible que ha mostrado desempeño inferior en los estudiantes extranjeros. CONCLUSIONES: es importante aumentar el tamaño de la muestra para confirmar los hallazgos obtenidos.
    URI: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5016
    Appears in Collections:Fonoaudiología

    Files in This Item:
    File Description SizeFormat 
    Pinzon_2018_TG.pdfPinzon_2018_TG543,22 kBAdobe PDFView/Open


    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.