• Repositorio Institucional Universidad de Pamplona
  • Trabajos de pregrado y especialización
  • Facultad de Salud
  • Psicología
  • Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3841
    Title: Cultura de violación en la formación de agresores sexuales.
    Authors: Rodríguez Andrade, Angie Dayana.
    Camargo Duarte, Silvia Fernanda.
    Keywords: Cultura de violación.
    Agresor sexual.
    Victimización.
    Medios de comunicación.
    Issue Date: 2021
    Publisher: Universidad de Pamplona – Facultad de Salud.
    Citation: Camargo Duarte, S. F.; Rodríguez Andrade, A. D. (2020). Cultura de violación en la formación de agresores sexuales [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona.http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3841
    Abstract: The aim of this research is to analyze the culture of rape through a documentary review that provides an account of the social practices and behaviors that strengthen the training of sex offenders, on the basis of a methodology based on a compilation-type documentary review with a qualitative approach. For the collection of the information, thirty (30) scientific researches and documents were reviewed for the subsequent elaboration of the specialized analytical summary and semantic matrix. For content analysis six (6) categories were structured: (1) characteristics of the sexual aggressor, (2) abuse of power, (3) media, (4) gender roles, (5) sexual objectification, and (6) normalization of aggression; and two (2) subcategories: (1) patterns of parenting, and (2) victimization. The results obtained show how the categories raised are related to the formation of sexual aggressors directly or indirectly. It is finally concluded from the theoretical and empirical evidence that the media is the main disseminator of information and influences the entrenchment of the culture of rape and is therefore one of the factors that promotes the formation of sexual aggressors, through hypersexualization, sex objectification, thus creating distorted stereotypes of sexuality, sensationalism, misogynistic language, and, the creation of preconceived ideas that normalize sexual assault.
    Description: Esta investigación, tiene como objetivo analizar la cultura de violación a través de una revisión documental que permita dar cuenta de las prácticas y comportamientos sociales que afianzan la formación de los agresores sexuales, a partir de una metodología basada en una revisión documental, de tipo compilatoria, con un enfoque cualitativo. Para la recolección de la información se hizo revisión de treinta (30) investigaciones y documentos científicos para la posterior elaboración de la ficha de resumen analítico especializado y matriz semántica. Para el análisis de contenido, que incluye seis (6) categorías, características del agresor sexual, abuso de poder, medios de comunicación, roles de género, cosificación sexual y normalización de la agresión y dos (2) subcategorías, patrones de crianza y victimización. Los resultados obtenidos demuestran cómo las categorías planteadas están relacionadas con la formación de agresores sexuales de manera directa o indirecta. Finalmente se logra concluir a partir de la evidencia teórica y empírica que los medios de comunicación son los principales difusores de información e influyen en el afianzamiento de la cultura de la violación y por ende es uno de los factores que promueve la formación de agresores sexuales, mediante la hipersexualización, cosificación del sexo, crear estereotipos tergiversados de la sexualidad, noticias amarillistas, lenguaje misógino, creando ideas preconcebidas que normalizan la agresión sexual.
    URI: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3841
    Appears in Collections:Psicología

    Files in This Item:
    File Description SizeFormat 
    Camargo_Rodríguez_2020_TG..pdfCamargo_Rodríguez_2020_TG.1,17 MBAdobe PDFView/Open


    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.