Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3686
Title: | Una mirada a la puya vallenata desde su ejecución en el piano: Análisis musical e interpretativo. |
Authors: | Calderón Martiz, Iván Rene. |
Keywords: | Folclore. Puya. Vallenato. Piano. Patrimonio. Análisis musical. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidad de Pamplona - Facultad de Artes y Humanidades. |
Citation: | Calderón Martiz, I. R. (2019). Una mirada a la puya vallenata desde su ejecución en el piano: Análisis musical e interpretativo [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3686 |
Abstract: | Vallenato, over the years, has transcended, evolved and has been marketed representing part of the Colombian cultural identity worldwide, remembering that in 2015 it was declared intangible cultural heritage of humanity by UNESCO. The puya occupies a relevant position within the indigenous musical airs of the Colombian Caribbean region, “since it demands from the instrumentalist a high degree of virtuosity and performance skills in the accordion” (Gutiérrez, 2015). For that reason and in response to the pedagogical assumptions of Zoltán Kodály, which refers to the importance of using indigenous musical language to access universal musical language (quoted by Pascua, 2006) the adaptation to the piano of the puya was proposed, “me dejó solito” by Colombian singer-songwriter Jorge Celedón. This essay addresses a novel topic in the Colombian musical field, as it intends to approach the puya vallenata since its execution on the piano, using for this purpose the musical analysis as a tool to understand the characteristic elements of the process of adaptation and interpretation to the piano of the theme “me dejó solito”, but focusing on the contributions that the technical difficulties of this musical air (such as polyrhythmia, sections in third and sixth intervals, rhythmic-melodic accompaniment designs with extensions of more than one octave, among others), and the results of the transcription for the piano by the author of this essay can contribute to the development of skills in the pianist in training. |
Description: | El vallenato, a través de los años ha transcendido, evolucionado y se ha comercializado representando a nivel mundial parte de la identidad cultural colombiana, recordando que fue declarado en el año 2015 patrimonio cultural inmaterial de la humanidad por la UNESCO. La puya ocupa un puesto relevante dentro de los aires musicales autóctonos de la región Caribe colombiana, “puesto que exige del instrumentista un alto grado de virtuosismo y habilidades de ejecución en el acordeón” (Gutiérrez, 2015). Por esa razón y atendiendo a los presupuestos pedagógicos de Zoltán Kodály que refiere “la importancia de utilizar el lenguaje musical autóctono para acceder así al lenguaje musical universal” (citado por Pascua, 2002) se propuso la adaptación al piano de la puya, “Me dejó solito” del cantautor colombiano Jorge Celedón. Este ensayo aborda un tema novedoso en el ámbito musical colombiano, pues pretende acercarse a la puya vallenata desde su ejecución en el piano, utilizando para ello el análisis musical como herramienta para entender los elementos característicos del proceso de adaptación e interpretación al piano del tema “Me dejó solito”, pero centrándose en los aportes que las dificultades técnicas propias de este aire musical (tales como polirritmia, secciones en intervalos de terceras y sextas, diseños rítmico-melódicos de acompañamiento con extensiones de más de una octava, entre otros), y las resultantes de la transcripción para el piano por parte del autor de este ensayo, pueden aportar al desarrollo de habilidades en el pianista en formación. |
URI: | http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/3686 |
Appears in Collections: | Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Calderón_2019_TG.pdf | Calderón_2019_TG | 3,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.