• Repositorio Institucional Universidad de Pamplona
  • Trabajos de pregrado y especialización
  • Facultad de Salud
  • Fonoaudiología
  • Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2651
    Title: Creencias de los docentes acerca de la educación inclusiva: Un estudio fenomenológico.
    Authors: Martínez Siza, Diana Carolina. 
    Keywords: Creencias.
    Inclusión educativa.
    Docentes.
    Educación.
    Discapacidad.
    Issue Date: 2020
    Publisher: Universidad de Pamplona – Facultad de Salud.
    Citation: Martínez Siza, D. C. (2019). Creencias de los docentes acerca de la educación inclusiva: Un estudio fenomenológico [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2651
    Abstract: INTRODUCTION: This work seeks to understand and interpret teachers ' beliefs about educational inclusion from experienced experiences. METHODS: This study is qualitative, descriptive, phenomenological and interpretative. The instrument used was a semi-structured interview made to 30 teachers. RESULTS: The beliefs related to the context and the subject. Four subcategories are born: the notion represents concepts of educational inclusion. The curriculum covers the process, development and results of the CHIRP. The experience belongs to the working context and the time it has worked with people with disabilities, the training corresponds to the professional education of the teacher. ANALYSIS and DISCUSSION: Beliefs are understood as all those conditions of the different environments that constitute the individual. The teacher's discourse on the meaning it gives to the concept of educational inclusion, with respect to the Recognition of diversity in the school context. In the face of inclusion it must identify and respond to the needs of all students through greater participation in their entire context, reducing exclusion. CONCLUSIONS: Knowing the beliefs that teachers have about inclusive education is really important because they contribute to the practices they perform in classrooms, resulting in an effective, assertive or negative process for inclusive education.
    Description: INTRODUCCIÓN: Este trabajo busca comprender e interpretar las creencias de los docentes acerca de la inclusión educativa desde las experiencias vividas. MÉTODOS: Este estudio es cualitativo, descriptivo, fenomenológico e interpretativo. El instrumento utilizado fue una entrevista semi-estructurada realizadas a 30 docentes. RESULTADOS: Las creencias vinculadas al contexto y al sujeto. Nacen 4 subcategorías: la noción representa conceptos de Inclusión educativa. El Currículo abarca el proceso, desarrollo y resultados del PIAR. La experiencia pertenece al contexto laboral y el tiempo que lleva laborando con personas con discapacidad, la formación corresponde a la educación profesional del docente. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: Las creencias se comprenden como todas aquellas condiciones de los distintos entornos que constituyen al individuo. El discurso que tiene el docente respecto al significado que le da al concepto de inclusión educativa, con respecto al reconocimiento de la diversidad en el contexto escolar. Frente a la inclusión debe identificar y responder a las necesidades de todos los estudiantes a través de la mayor participación en todo su contexto, reduciendo la exclusión. CONCLUSIONES: Conocer las creencias que tienen los docentes acerca de la educación inclusiva es realmente importante porque contribuyen en las prácticas que realizan en las aulas de clases, dando resultado a un proceso efectivo, asertivo o negativo para la educación inclusiva.
    URI: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/2651
    Appears in Collections:Fonoaudiología

    Files in This Item:
    File Description SizeFormat 
    Martínez_2019_TG.pdfMartínez_2019_TG519,06 kBAdobe PDFView/Open


    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.