• Repositorio Institucional Universidad de Pamplona
  • Trabajos de pregrado y especialización
  • Facultad de Salud
  • Fonoaudiología
  • Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5013
    Title: Diseño de un corpus lingüístico.
    Authors: Guerrero Quintero, Natalia Andrea.
    Keywords: Lingüística.
    Corpus oral.
    SALT.
    Issue Date: 2019
    Publisher: Universidad de Pamplona – Facultad de Salud.
    Citation: Guerrero Quintero, N.A. (2018). Diseño de un corpus lingüístico. [Trabajo de Grado Pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5013
    Abstract: INTRODUCTION: The objective of the research was to design a linguistic corpus of children's language in children from 3 years 11 months to 4 years 11 months belonging to Child Development Centers in the municipality of Cúcuta. METHODS: A cross-sectional descriptive quantitative study was carried out, whose universe of study consisted of 92 children. Recordings were made for 8 weeks 3 days a week, in videos of 20 minutes in the classroom. The sample studied was 22 children, who underwent transcription through SALT software. RESULTS: Corpus of oral typology, consisting of 7,498 words, distributed in 22 texts, with a total of 4 hours and 20 minutes of recording and 22 participants (12 girls, 10 girls). ANALYSIS AND DISCUSSION: The main contribution of this corpus is the contribution of a linguistic resource that is still scarce today. This corpus facilitates a sample of the children's linguistic variety, both in audio and text formats. In addition, these texts are enriched with encodings, from which all types of information can be extracted automatically referring to the levels of syntax, semantics, discourse, speed, fluency, errors and omissions. CONCLUSIONS: The corpus complies with the characteristic of modern corpora of being an electronic format, allowing the storage and manipulation of data and its possible exchange with other interested researchers, but does not comply with the characteristic of representativeness, because diversity in terms of ranges old is low.
    Description: INTRODUCCIÓN: El objetivo de la investigación fue diseñar un corpus lingüístico del lenguaje infantil en niños y niñas de 3 años 11 meses a 4 años 11 meses pertenecientes a Centros de Desarrollo Infantil en el municipio de Cúcuta. MÉTODOS: Se realizó un estudio cuantitativo descriptivo de corte transversal, cuyo universo de estudio estuvo constituido por 92 niños, se realizaron grabaciones durante 8 semanas 3 días a la semana, en videos de 20 minutos dentro del salón de clases. La muestra estudiada fueron 22 niños, a los cuales se les realizó transcripción por medio del software SALT. RESULTADOS: Corpus de tipología oral, que consta de 7,498 palabras, distribuidas en 22 textos, con un total de 4 horas y 20 minutos de grabación y 22 participantes (12 niñas, 10 niñas). ANÁLISIS Y DISCUSIÓN: La principal contribución de este corpus es la aportación de un recurso lingüístico que aún hoy escasea. Este corpus, facilita una muestra de la variedad lingüística infantil, tanto en formato de audio como de texto. Además, dichos textos están enriquecidos con codificaciones, de lo cual se puede extraer automáticamente todo tipo de información referente a los niveles de sintaxis, semántica, discurso, velocidad, fluidez, errores y omisiones. CONCLUSIONES: El corpus cumple con la característica de los corpus modernos de ser formato electrónico, permitiendo el almacenamiento y la manipulación de los datos y su posible intercambio con otros investigadores interesados, pero no cumple con la característica de representatividad, porque su diversidad en cuanto a los rangos de edad es baja.
    URI: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/5013
    Appears in Collections:Fonoaudiología

    Files in This Item:
    File Description SizeFormat 
    Guerrero_2018_TG.pdfGuerrero_2018_TG447,97 kBAdobe PDFView/Open


    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.